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October 1999


To prevent is less expensive than to cure

The main concern of all those who own boats in fibreglass is undoubtedly the osmosis, that absurd chemical process that, sooner or later, attacks the fibres that compose the hull of the boat. The result being that the fibres loose strength and sailing becomes insecure, so that after a certain period of time the boat becomes a wreck with all the nasty consequences of it.
The wise and careful ship owner has the hull inspected every two years and takes the necessary steps to prevent any damage, with the use of the adequate treatment to be found in any specialised store.These measures, if properly taken, can extend considerably the life of your boat especially if the proper care is also given to the maintenance of the deck structure, the wooden parts both internal and external, as well as the electrical, hydraulic and engine installations.In fact some ship owners are more or less reluctant when it comes to afford expenses linked to the preservation of the boat and do not give the proper attention to the most hidden parts of it, for instance the hull and the bilge.
As a matter of fact it is from the bilge that an osmosis process can start, right from within the hull because some amount of water can lie in the bottom of it, in small quantities but always in the same places.To avoid this danger it is necessary to inspect in an accurate way all the bilge to verify that there are no cracks nor abrasions in the protective paint layer, and that no crust has been removed, allowing thus a very dangerous infiltration more so because of the lack of ventilation in the place.
You must act at the first sign of danger even if the work is hard and uncomfortable, scratching away everything that is not perfect and adding one or two layers of the special epoxy paint against osmosis - not diluted to avoid the bad smell inside the bilge. So that the bilge can be especially protected against the oil and the fuel that can easily be hidden under the engine.
Remember that to prevent is less expensive than to cure.


Prevenire è meglio che curare!

La preoccupazione maggiore per i possessori di scafi in vetroresina è senzaltro l'osmosi, quel subdolo processo fisico-chimico che, in un tempo più o meno lungo, attacca le fibre di cui è costituita l'opera viva della barca indebolendole sempre di più rendendo quindi insicura la navigazione fino ad arrivare poi alla rottamazione definitiva con il danno economico (ed affettivo) che ne consegue.
I proprietari più accorti e prudenti ispezionano lo scafo perlomeno ogni 2 anni intervenendo quando necessario (o per un'azione preventiva) utilizzando i trattamenti adatti comunemente reperibili in commercio.Questi interventi, se fatti a regola d'arte, consentono di prolungare la vita della barca per moltissimi anni soprattutto se vengono accompagnati da una buona manutenzione di tutta l'armatura di ponte e delle parti in legno sia esterne che interne oltre che dell'impianto elettrico, idraulico, del motore ecc.
In verità la maggior parte dei proprietari di imbarcazioni sottostanno più o meno volentieri all'onere economico e spesso anche di lavoro che ciò comporta, però c'è qualcuno che non presta altrettanta attenzione alle parti più nascoste dello scafo e cioè alla sentina.
Ebbene è proprio dalla sentina che può facilmente iniziare un processo di osmosi dall'interno dello scafo poiché per svariati motivi capita che rimanga dell'acqua sul fondo, anche se in piccola quantità ma sempre negli stessi posti.Per ovviare a questo subdolo pericolo si deve ispezionare spesso in modo accurato tutta la sentina ed i gavoni per verificare che non ci siano crepe o abrasioni nella pellicola di vernice protettiva o che questa non sia addirittura scrostata permettendo così delle dannosissime infiltrazioni rese ancora più pericolose dalla scarsa ventilazione che c'è sotto il paiolato.
Non si deve esitare ad intervenire al primo segnale allarmante,anche se il lavoro è scomodo e faticoso, grattando via tutto quello che non è perfetto e ridando poi una o più mani dell'apposita vernice epossidica -monocomponente e senza diluente per evitare che rimanga a lungo l'odore all'interno- che è oltretutto inattaccabile dall'olio e dal carburante che facilmente si può nascondere sotto il motore.
Ricordarsi che prevenire è meglio e meno costoso che curare!


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